Hoppa till sidans innehåll

Idrotten är Sveriges största folkrörelse och vi är starka tillsammans. På den här sidan finner du stöd, information och inspiration för svensk idrott.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Fysisk träning för barn

  • Uppdaterad: 2016-06-07 15:48

”Idrott för barn ska vara lekfull, allsidig och bygga på barnens egna behov och förutsättningar samt ta hänsyn till variationer i utvecklingstakt.” Så lyder en av riktlinjerna för barnidrotten i Idrotten Vill och som även är utgångspunkt för hur barn bör bedriva fysisk träning.

Fysisk träning är oftast det som säkerställer att barnen verkligen ges möjlighet att utöva sin idrott så bra som möjligt och så skonsamt som möjligt. En träning som alltid ska anpassas till barnens fysiska och psykiska utvecklingsnivå. Att barnen mår bra och håller sig friskare är viktigare än att de presterar mer.


Program för fysisk träning för barn bör därför utformas så att de gynnar den naturliga tillväxt- och mognadsprocessen och är relaterat till den idrottsgren som utövas. För stor träningsbelastning kan vara förödande. Därför är det viktigt att den som leder träningen har goda kunskaper inte bara om de olika delarna i den fysiska träningen i sig utan också om barns utveckling.


Läs mer:

Riktlinjer för fysisk träning (PDF)

Kunskapsöversikt: Styrketräning för barn och unga (PDF)

Idrottsledare för barn och ungdom (SISU)

Postadress:Svenskidrott
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: +46 8 699 60 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss