Hoppa till sidans innehåll

Idrotten är Sveriges största folkrörelse och vi är starka tillsammans. På den här sidan finner du stöd, information och inspiration för svensk idrott.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

forening

Bilda idrottsförening

  • Uppdaterad: 2015-08-19 10:12

Varannan svensk är medlem i en idrottsförening. Idrotten är vår överlägset största och mest levande folkrörelse. Den består av cirka 20 000 föreningar organiserade i 71 specialidrottsförbund (SF).

En förening ansluts inte direkt till RF utan ansöker om medlemskap i ett eller flera av RF:s medlemsförbund, SF. För inträdesansökan behövs en blankett.

Från den 1 januari 2014 sker ansökan om medlemsskap i SF samt namnändring på ett digitalt ansökningsformulär via IdrottOnline. 
  
Information om digital ansökan 
Föreningsansökan
Ansökan om namnbyte

Organisationsnummer
RF-stämman 2009 beslutade att medlemsföreningar från och med den 1 januari 2011 måste inneha ett organisationsnummer. Föreningen ansöker själv om organisationsnummer via Skatteverket.

Ladda hem ansökan direkt från Skatteverkets hemsida, ansökan om organisationsnummer.

Varför bilda en idrottsförening?
Idrotten skapar hälsa, målmedvetenhet och gemenskap. Den lär oss att kämpa, vinna med värdighet och att komma igen efter en förlust. Idrottsföreningens demokratiska form ger också medlemmarna möjlighet att själva sätta upp ramar för sitt idrottande.

Hur många måste vi vara?
Något minsta antal personer som måste vara med vid bildandet av en förening finns inte fastlagt. För bildandet av en ekonomisk förening räcker det med tre personer, varför det kan antas att tre personer också är tillräckligt för att bilda en ideell förening.

Hur går vi tillväga?
Lämpligaste tillvägagångssättet är att kalla ihop intresserade till ett möte där ni annonserar att föreningen ska bildas. Kallelsen utfärdas av de/dem som har tagit initiativet till bildandet. Alla intresserade ska ha möjlighet att komma till mötet. I princip får man inte stänga ute någon från mötet.

Vid bildandemötet bör närvarolista upprättas. Denna kan också användas som röstlängd i de fall omröstning begärs. Initiativtagarna sköter normalt denna procedur fram tills mötet har valt mötesfunktionärer (dvs mötesordförande, sekreterare och justeringsmän/rösträknare).

Vill man vara förberedd inför bildandemötet kan initiativtagarna i förväg dela ut förslag till föredragningslista och ev även ett förslag till stadgar. Mötesordföranden har härefter till uppgift att lotsa deltagarna genom föredragningslistans punkter som bör vara minst följande:

  1. Fastställande av närvarolista/röstlängd (bilägges protokollet)
  2. Val av mötesordförande
  3. Val av protokollsekreterare
  4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
  5. Fastställande av föredragningslista för mötet
  6. Fråga om bildande av föreningen (ska den bildas ja eller nej)
  7. Fastställande av stadgar för föreningen
  8. Fastställande av namn på föreningen
  9. Val av interimsstyrelse (ordf samt x antal ledamöter) för tiden fram till och med det första ordinarie årsmötet

När mötet har avverkat samtliga punkter på föredragningslistan är föreningen bildad. För att man ska vara säker på att det har gått rätt till är det viktigt att skriva ett protokoll. Av protokollet ska framgå vilka som varit närvarande samt vilka beslut som har fattats. Närvarolista och stadgar bör biläggas originalprotokollet. Självklart ska det av protokollet också framgå vilka som har valts att ingå i föreningens styrelse.

Var behöver vi vända oss?
Vid bildandet kan man vända sig till RF:s distriktsidrottsförbund (DF) för att få hjälp och råd. Det kan även vara lämpligt att kontakta det specialidrottsförbund (SF) som man vill söka medlemskap i.

För att den idrottsliga verksamheten ska komma igång krävs ofta en kontakt med kommunens fritidsförvaltning eller motsvarande. Det kan gälla frågor om lokalupplåtelse, bidrag med mera. Även inför dessa kontakter kan ett samtal med DF vara bra.

Behöver föreningen registreras?
En ideell förening behöver inte registreras, och behöver generellt sett inte heller organisationsnummer. Men om föreningen önskar bli medlem i specialidrottsförbund (SF) inom RF gäller numera att den måste ha ett organisationsnummer. Föreningen tilldelas ett sådant i samband med ansökan.

När föreningen ansökt om och fått medlemskap i SF tilldelas föreningen även ett idrottsinternt föreningsnummer som är unikt för föreningen inom RF. Föreningsnummret, som är fyr- eller femsiffrigt, används i kontakter inom idrottsrörelsen.

Måste föreningen vara ansluten till RF?
En idrottsförening behöver inte vara ansluten till RF. Det har dock visat sig att det finns ett flertal indirekta fördelar med att vara medlem i förbund inom RF. Många kommuner har till exempel det som villkor för sin bidragsgivning med mera.

Vad kostar det - hur/var får man bidrag?
Medlemsavgiften bestäms av varje enskilt SF och kan därför variera både i storlek och beräkningssätt. RF har ingen medlemsavgift. Föreningar anslutna inom RF har rätt till det statliga lokala aktivitetstödet (LOK-stöd). Information om detta kan fås av DF. I övrigt utgår inga bidrag från centrala medel, utan den stora bidragsgivaren till det lokala föreningslivet är kommunen. Information om de kommunala bidragen erhålls från DF eller direkt från kommunen.

Relaterade sajter

Kontaktpersoner

Christer Pallin

Chefsjurist

08-699 61 31

Mejl: This is a mailto link


Elin Johansson

Förbundsjurist

08-699 61 43

Mejl: This is a mailto link


Alexander Krüger

Förbundsjurist

08-699 61 25

Mejl: This is a mailto link


Johan Claesson

Förbundsjurist

08-699 61 30

Mejl: This is a mailto link 


Sidfot_nylogga2
Skansbrogatan7sv

Postadress:Svenskidrott
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: +46 8 699 60 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss