Hoppa till sidans innehåll

Idrotten är Sveriges största folkrörelse och vi är starka tillsammans. På den här sidan finner du stöd, information och inspiration för svensk idrott.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Förstudie kring internationell marknadskommunikation

2017-10-30 14:21

Hur kan vi kommunicera Sverige som evenemangsland och vad behöver vi göra för att synas mot en internationell publik?
  • Uppdaterad: 2017-11-17 15:10

I en förstudie utförd av Camilla Hagman, Hagman&Partner, har vi ställt ett antal intervjufrågor till personer på regioner, destinationer, SF och företag kring internationell marknadskommunikation av internationella idrottsevenemang. Studien har genomförts på uppdrag från RF utifrån den gemensamma strategin som idrott och besöksnäring enades om 2013. Förstudien har haft en styrgrupp med representanter förutom RF från Visit Sweden, Svensk Turism och Visita. Förstudien har behandlats på ett möte med styrgruppen för CIE och förslagen i förstudien bejakades av styrgruppen. RF-kansliet fick i uppgift att se på en tidsplanering för och finansiering för att kunna genomföra förstudiens förslag som presenterades under september månad. Nu tar arbetet fart med att planera fortsatta aktiviteter utifrån förstudiens förslag och resultat i det verksamhetsplaneringsarbete som pågår inför 2018/2019 på RF och SISU.

Det kan även nämnas att denna förstudie också har presenterarats för Team Sweden möten och evenemang på deras möte i september samt har funnits med som ett underlag för den nu pågående statliga besöksnäringsutredningen som skall lämna sitt förslag per den 1 december i år.

Läs hela förstudien här

Skribent: Leif Johansson
Epost: This is a mailto link

Postadress:Svenskidrott
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: +46 8 699 60 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss