Hoppa till sidans innehåll

Idrotten är Sveriges största folkrörelse och vi är starka tillsammans. På den här sidan finner du stöd, information och inspiration för svensk idrott.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Gör din volontär till en digital hjälte!

2017-10-31 13:32

Knapert med pengar till att marknadsföra ert evenemang? Inga problem! Det är i alla fall svaret du får från Erik Abrahamsson, projektledare för fjolårets EM i mountainbike. Med en budget på 2700 kronor lyckades Erik, tillsammans med sin organisation och engagerade volontärer, locka över 30,000 besökare till mästerskapet.
  • Uppdaterad: 2017-11-06 11:11

– Vi hade nästan inga pengar till att marknadsföra oss och behövde därför tänka och jobba extremt smart med att hitta vägar för att sprida vårt evenemang och locka publik. I projektets inledningsfas bestämde vi oss för att jobba med digital spridning via sociala medier genom att främst använda volontärerna och deras kontaktnät, berättar Erik.

Enligt Erik är volontärer de bästa ambassadörer ett mästerskap kan ha eftersom de flesta, om inte alla, känner en genuin stolthet i sin delaktighet. Volontärer drivs av sitt brinnande intresse för sporten och tar sig an uppdrag med stor entusiasm. För att skapa och upprätthålla volontärernas goda engagemang samt för att nyttja deras arbetskraft på rätt sätt lät man volontärerna i största möjliga mån själva välja vilken arbetsuppgift de skulle ägna sig åt under EM. Någon tyckte det var extra roligt att klocka tider, en annan tyckte det var mest intressant att sköta logistiken på parkeringsplatsen medan den tredje trivdes bäst med att svara på frågor och hänvisa publiken till rätt plats. Organisationen arbetade också med att få alla volontärer att verkligen känna sig uppskattade för sina insatser. God tvåvägskommunikation med öppenhet för frågor och förslag var en stor del av arbetet.

– Det är volontärerna som är hjärtat i organisationen. Det är viktigt att de upplever att det är omöjligt att genomföra ett mästerskap utan dem. När volontärer känner delaktighet och stolthet i sitt engagemang vill de gärna visa upp sitt arbete och åskådliggöra evenemanget. Något som med fördel görs i sociala medier. Volontärernas genuina sätt att skriva inlägg och dela med sig till sina nära och kära, vänner och bekanta kan ge stor spridning. En äkta kommunikation är av högsta prioritet eftersom användare av sociala medier lätt ser igenom innehåll som inte upplevs genuint och därför slutar läsa, berättar Erik.

Erik och EM-organisationen tillämpade ett räkneexempel för att göra en uppskattning av volontärernas potentiella delningars genomslagskraft. Under mästerskapet arbetade cirka 300 volontärer, av dessa antogs 250 personer som aktiva användare av sociala medier där varje volontär uppskattades att ha i snitt 200 ”följare”.

Om alla volontärer som använder sociala medier delar ett inlägg kan spridningen ge följande resultat: 250 x 200 = 50 000 mottagare.

Med facit i hand visar räkneexemplet att genuin kommunikation i sociala medier kan locka storpublik. Utan att för den skull inskränka på en knapp budget. Vem hade innan EM hoppats på 30 000 besökare?! Volontärerna visade sig inte bara vara den viktigaste arbetskraften för mästerskapet utan också de viktigaste budbärarna.

Skribent: Charlotte Troberg
Epost: This is a mailto link

Tips!

Frågor att ställa sig i arbetet med sociala medier:

  • Vad har vi för mål med kommunikationen?
  • Definiera målgruppen, vem vill vi kommunicera med?
  • Vilket budskap vill vi förmedla?
  • Vilka kanaler ska vi använda?
  • Hur samlar vi in material?
  • Vad har vi för resurser och kompetens för att starta upp och fylla med innehåll?
  • Hur engagerar vi våra följare och partners?
  • Hur analyserar vi vårt arbete i sociala medier?

Postadress:Svenskidrott
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: +46 8 699 60 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss