Hoppa till sidans innehåll

Idrotten är Sveriges största folkrörelse och vi är starka tillsammans. På den här sidan finner du stöd, information och inspiration för svensk idrott.

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Foto: Lasse Åberg för Vi-Skogen

Tips från hållbarhetsexperten

2017-10-30 15:00

Vattenflaskor, nyckelband, kapsylöppnare, pennor och andra prylar delas flitigt ut till publik och utövare vid vissa mästerskap och tävlingar. Att ge bort souvenirer och sponsorprylar i anknytning till evenemang har länge varit ett populärt fenomen. Under de senaste åren har frågan om hållbarhet tagit allt större plats i debatten, hur rimmar giveaways och hållbarhet? Vad kan vara bra att tänka på i frågan om giveaways vara eller icke vara?
  • Uppdaterad: 2017-11-10 10:00

Meningsfullhet

Ställ er frågan; behöver vi verkligen ge bort något? Fundera i sådant fall på varför ni anser er behöva ge bort en pryl. Undvik att ge bort giveaways bara för att det gjorts vid tidigare mästerskap eller för att ”det är så man gör”. Det måste finnas en mening och syfte med att ge bort gåvor, annars blir en giveaway en throwaway och resursslöseri. Att ge bort något med ett värde i för mottagaren är dock en utmaning vid stora evenemang då många människor ska uppskatta gåvans tilltänkta värde. Istället för att ge bort en pryl kan giveaways dematerialiseras och ersättas av en gåva som gör skillnad för många där effekten förmedlas exempelvis via en app eller en QR kod med virtuellt innehåll. Vore det inte fantastiskt med en app som i realtid förser åskådaren med information om vilken höjd stavhoppsribban ligger på, och hopparens statistik i tävlingen?

Ett tips för att förmedla ytterligare värden via sin giveaway är att överraska mottagaren med smarta kopplingar eller finurliga finesser. ”Ladda” gåvan med någonting oväntat som ger mottagaren en ”aha”-upplevelse. Hänvisa exempelvis mottagaren, via er giveaway, till en hemsida med liveuppdatering om hur mycket energi som sparas genom besökarens val av att dricka kranvatten istället för att köpa flaskvatten. 

Hållbarhet

Om man efter noggrant övervägande bestämmer sig för att ge bort en fysisk pryl bör den leva upp till de 46 aspekter av hållbarhet som Riksidrottsförbundet i samarbete med specialidrottsförbunden tagit fram. Kortfattat innebär det att hänsyn ska tas till hållbara materialval, val av producent, schyssta arbetsförhållanden, hur produkter är producerade och att de går att återvinna. Tänk igenom hur er giveaway bidrar till någonting som är bra och ger nytta, gärna med koppling till hållbarhetsfrågan.

Läs mer om de 46 aspekterna här

Anpassning & Storytelling

Alla evenemang är olika och skiljer sig åt ur flera aspekter. Detta bör också återspeglas i en eventuell giveaway. Att anpassa sin giveaway till det specifika evenemanget skänker prylen ett mervärde. Att ge bort en värmande mössa passar utmärkt vid ett skidmästerskap, men kanske mindre bra vid inomhustävlingar i gymnastik.

Berätta om de bra valen som gjorts i samband med ert val av giveaway. Ge mottagaren historien bakom ert hållbara val och vad för gott den bidrar med. Att genom ”Storytelling” kommunicera ert hållbarhetsarbete förenar budskap och funktion på ett effektivt sätt.

Möjligheterna till val av giveaways är idag oändliga. Pryl eller inte pryl kanske snarare är frågan. Att avstå från att ge bort prylar är också ett slagkraftigt budskap, kanske till och med ännu mer verkningsfullt? 

Skribent: Charlotte Troberg
Epost: This is a mailto link

Jan Peter Bergkvist

Hållbarhetsrådgivare, författare och föreläsare med lång bakgrund i besöksnäringen. Delaktig i Riksidrottsförbundets arbete med hållbara idrottsevenemang. Drivs av visionen att se fler jobba och leva i harmoni med planeten. 

Postadress:Svenskidrott
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: +46 8 699 60 00
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss